Iloczyn wektorowy
Iloczynem wektorowym wektorów \( \overrightarrow{v}=\left( v_{x},v_{y},v_{z}\right)\in\mathbb{R}^{3} \) oraz \( \overrightarrow{w}=\left(w_{x},w_{y},w_{z}\right)\in\mathbb{R}^{3} \) nazywamy wektor \( \overrightarrow{v}\times\overrightarrow{w} \) określony wzorem
Wzór ( 1 ) można wyrazić równoważnie w łatwej do zapamiętania postaci symbolicznego wyznacznika
gdzie \( \overrightarrow{i}=\left( 1,0,0\right) \), \( \overrightarrow{j}=\left(0,1,0\right) \), \( \overrightarrow{k}=\left( 0,0,1\right) \).
Dla wektorów \( \overrightarrow{v}=\left( 1,0,-2\right) \) oraz \( \overrightarrow{w}=\left( -1,1,1\right) \) mamy
\( \overrightarrow{v}\times\overrightarrow{w}=\left\vert \begin{matrix} \overrightarrow{i} & \overrightarrow{j} & \overrightarrow{k}\\1 & 0 & -2\\-1 & 1 & 1 \end{matrix} \right \vert =2\cdot \overrightarrow{i}+\overrightarrow{j}+\overrightarrow{k}=2\cdot(1,0,0)+(0,1,0)+(0,0,1)=\left(2,1,1\right) . \)
Twierdzenie 1: Własności iloczynu wektorowego
Iloczyn wektorowy spełnia następujące warunki:
- dla \( \overrightarrow{v},\overrightarrow{w}\in\mathbb{R}^{3} \):
\( \overrightarrow{v}\times\overrightarrow{w}=-\overrightarrow{w}\times\overrightarrow{v}; \)
- dla \( \overrightarrow{v},\overrightarrow{w_{1}},\overrightarrow{w_{2}}\in\mathbb{R}^{3} \):
\( \overrightarrow{v}\times\left( \overrightarrow{w_{1}}+\overrightarrow{w_{2}}\right) =\left( \overrightarrow{v}\times\overrightarrow{w_{1}}\right) +\left( \overrightarrow{v}\times\overrightarrow{w_{2}}\right); \)
- dla \( \overrightarrow{v}\in\mathbb{R}^{3} \):
\( \overrightarrow{v}\times\overrightarrow{v}=\overrightarrow{0}; \)
- dla \( \alpha\in\mathbb{R}, \) \( \overrightarrow{v},\overrightarrow{w}\in\mathbb{R}^{3} \):
\( \alpha\cdot\left( \overrightarrow{v}\times\overrightarrow{w}\right) =\left( \alpha\cdot\overrightarrow{v}\right) \times\overrightarrow {w}=\overrightarrow{v}\times\left(\alpha\cdot\overrightarrow{w}\right); \)
- dla \( \overrightarrow{v},\overrightarrow{w}\in\mathbb{R}^{3} \):
\( \left(\overrightarrow{v}\times\overrightarrow{w}\right)\perp\overrightarrow{v}\text{ oraz }\left(\overrightarrow{v}\times\overrightarrow{w}\right)\perp\overrightarrow{w}. \)
Z powyższego twierdzenia wynika następujący wniosek.
Ze wzoru ( 2 ) wynika następująca zależność:
Rozważmy trzy punkty \( A(0,1,0) \), \( B\left( 1,0,1\right) \), \( C\left(1,1,1\right) \). Punkty te są wierzchołkami pewnego trójkąta. Obliczymy jego pole.
Zauważmy, że dwoma bokami trójkąta o wierzchołkach \( A,B,C \) są odcinki o długościach równych długościom wektorów \( \overrightarrow{AB} \) oraz \( \overrightarrow{AC} \). Pole \( P \) tego trójkąta wyraża się więc wzorem
Ponieważ \( \overrightarrow{AB}=\left( 1,-1,1\right) \) oraz \( \overrightarrow{AC}=\left( 1,0,1\right) \) zatem
Stąd
Układ współrzędnych
Kartezjańskim układem współrzędnych w przestrzeni \( \mathbb{R}^{3} \) nazywamy trzy ustalone wzajemnie prostopadłe proste przecinające się w jednym punkcie nazywanym początkiem układu współrzędnych. Zwyczajowo proste te oznacza się \( Ox \), \( Oy \) oraz \( Oz \) i nazywa się osiami układu współrzędnych \( Oxyz \). Jako początek układu współrzędnych \( Oxyz \) zwykle przyjmuje się punkt \( (0,0,0) \).
Orientacja układu współrzędnych
W układzie współrzędnych \( Oxyz \) można wprowadzić dwie orientacje: orientację dodatnią (układ prawoskrętny) oraz ujemną (układ lewoskrętny). Orientacja układu zależy od wzajemnego położenia osi układu \( Ox \), \( Oy \) oraz \( Oz \). Jeżeli wyprostowany kciuk prawej ręki umieścimy w ten sposób, aby wskazywał dodatnią część osi \( Oz \), a zgięte palce wskażą kierunek obrotu od osi \( Ox \) do osi \( Oy \) (odpowiednio: od osi \( Oy \) do osi \( Ox \) to wówczas mamy do czynienia z układem prawoskrętnym (lewoskrętnym).
Orientacja wektorów \( \overrightarrow{u}, \overrightarrow{v}, \overrightarrow{u}\times\overrightarrow{v} \)
Iloczyn wektorowy dwóch niezerowych, nierównoległych wektorów \( \overrightarrow{u} \) oraz \( \overrightarrow{v} \) ma tę własność, że uporządkowana (istotna kolejność) trójka wektorów \( \overrightarrow{u}, \overrightarrow{v}, \overrightarrow{u}\times\overrightarrow{v} \) ma orientację dodatnią, tzn. jeżeli ułożymy prawą dłoń w ten sposób, aby zgięte palce wskazywały kierunek obrotu od wektora \( \overrightarrow{u} \) do wektora \( \overrightarrow{v} \), to wyprostowany kciuk wskaże kierunek oraz zwrot wektora \( \overrightarrow{u}\times\overrightarrow{v} \) (zob. Rys. 3 ).